Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Disseny Gràfic / Petit Comitè Contacte

Comunicació externa

Ítems que publica el Museu dirigits a promocionar o publicitar la seva activitat. Tots aquests ítems van signats a més per l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.

  1. Elements comuns mínims

  2. Ús de les marques en els nostres ítems

  3. Com aplicarem la marca?

  4. Quant a la composició tipogràfica

  5. Quant a les imatges

  6. L’ús del recurs del mòdul

  7. Usos incorrectes


1. Elements comuns mínims

  1. La signatura de l’entitat emissora (la marca) sempre a la part superior esquerra de les cobertes.
  2. Titulars alineats amb el text de la marca. Preferentment amb tipografia corporativa [Geogrotesque).
  3. Logotips dels col·laboradors. Recomanem que siguin en blanc i negre. En els ítems d'una cara, recomanem situar-los a la part superior dreta. En els ítems a doble cara, damunt dels crèdits corporatius.
  4. Crèdits corporatius només en els ítems amb dues cares. Els posarem a la part inferior del dors.
  5. Signatura del Consorci. En els ítems d'una sola cara, la disposarem a la dreta, alineada amb la nostra marca. En els ítems amb dorsos, la disposarem immediatament a sota dels crèdits corporatius.

Exemple de cara i dors del fullet de mà del Museu Blau.

Exemple de cara i dors del fullet de mà del Jardí Botànic.

2. Ús de les marques en els nostres ítems

A la imatge, a la part superior, exemples de fullets de centres amb els logotips respectius; a la part inferior, exemples d'activitat transversal amb el logotip genèric (de l’MCNB].

Quina marca utilitzarSignarà el centre emissor del missatge. Utilitzarem la «marca paraigua» quan qui comunica és el Nat-Museu de Ciències Naturals de Barcelona, o quan és un ítem transversal que inclou més d'un centre. Quan es tracti d'un centre específic utilitzarem una marca específica del centre, com ara Jardí Botànic o Museu Blau. En aquests casos, recomanem la signatura completa amb l'àmbit MCNB a sota del nom del centre.En els ítems que tenen dors, com ara els fullets de mà, apareixerà al dors la marca paraigua acompanyada dels crèdits corporatius [centres, webs, col·laboradors, etc.].

On situarem la marca?

La signatura sempre apareix a la part superior esquerra respectant les mateixes mides, distàncies i proporcions respecte dels marges.

Evitar dificultat en la lectura de la marca

S'estableix un sistema en què s'atorga al logotip un paper força destacat dins l'espai visual dels ítems de comunicació. De vegades caldrà protegir-la del fons. Així doncs, es preveuen els casos següents: 1. Integració directa, quan la imatge de fons conviu adequadament amb la marca i en permet una llegibilitat òptima. 2. Integració amb mòdul o pastilla, quan la imatge de fons ens genera conflictes visuals amb la marca o missatge principal.

3. Quant a la composició tipogràfica

Elecció tipogràfica

S'utilitzarà la tipografia Geogrotesque per al disseny dels ítems de comunicació externa. Les variants escollides per al disseny dels diferents suports són:1. Geogrotesque Light2. Geogrotesque Regu lar3. Geogrotesque Medium4. Geogrotesque SemiboldAquesta tipografia es comercialitza sota llicència d'ús. Es pot comprar aquí: ©Geogrotesque

Composició de textos

Seguint el criteri de la marca, el Nat tendeix a comunicar-se sense utilitzar versals en els titulars o destacats. El text es justificarà preferentment a l'esquerra [amb bandera a la dreta). En els ítems que us podeu descarregar, hi apareixeran per defecte els cossos recomanats. Poden variar segons el contingut, sobretot en les cobertes, però cal intentar respectar el criteri original.###L’ús d'altres fonts S'intentarà evitar l'ús d'altres fonts, especialment en la composició de textos.Es podran utilizar eventualment en els titulars, quan es tracti d'algun ítem ocasional, com per exemple una exposició amb imatge pròpia.

4. Quant a les imatges

Nat aposta per la utilització d'imatges naturals en els seus ítems de comunicació. Generalment, evitarem utilitzar il·lustracions i utilitzarem imatges naturals. En les situacions en què el tipus d'imatge no permeti una visibilitat correcta de l'enunciat, es farà servir un sistema de mòduls o pastilles.

5. L'ús del recurs del mòdul

Tal com es veu a sobre, quan la imatge de fons dificulta la lectura del text o la identificació del logotip, utilitzarem una pastilla o mòdul de protecció. Aquest mòdul també podrà contenir, a més de la marca, titulars o textos. La marca no canvia d'ubicació, ni de mida, ni de distàncies respecte dels marges. Per ajudar a jerarquitzar els elements dins del mòdul, ens ajudarem d'una línia discontínua amb puntes rodones que «forada la pastilla». Aquesta línia guarda relació amb les proporcions de la marca. Es recomana no alterar-ne ni el gruix ni les característiques. Pot haver-hi més d'una línia o divisió.

7. Usos incorrectes

Posar com a primer element la signatura de l'emissor. Evitar que la imatge de fons dificulti la visualització de la signatura.

Petit Comitè 2011 per a Museu de Ciències Naturals de Barcelona | @ Copyright