Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Disseny Gràfic / Petit Comitè Contacte

Senyalització

En aquest capítol toquem els aspectes relacionats amb la senyalització dels centres. Tot el que exposem està basat en el projecte de senyalització del Museu Blau.

  1. Elements bàsics

  2. Jerarquia i idiomes

  3. Dimensions i situació

  4. Color

  5. Senyalització provisional

1. Elements bàsics

Per aplicar la senyalització als espais i museus del Nat, establim uns criteris mínims construïts a partir de només dos elements:

  1. La tipografia Geogrotesque, en els pesos Medium, Regular i Light
  2. El nou sistema d’icones del Nat


El nou sistema d’icones s’ha generat a partir d’alguns trets de la morfologia de la tipografia Geogrotesque, encara que s’ha evitat un mimetisme total de proporcions.

La finalitat d’aquesta iniciativa ha estat aconseguir una convivència perfecta entre text i icones, buscant una coherència absoluta entre els seus elements.


2. Jerarquia i idiomes

Correspondència entre idioma i variant tipogràfica

La senyalització principal del Nat es fa en tres idiomes: català, castellà i anglès, i cadascun s’utilitza amb una variant diferent de la tipografia Geogrotesque.


Metodologia per al canvi d’idioma

Els idiomes, quan van en una mateixa línia, se separen entre si mitjançant una barra inclinada.


Convivència entre pictogrames (icones)

Tot i que les icones estan construïdes amb el mateix gruix de línia, tenen mides diferents. L’alçada de la icona dels serveis (icona home-dona) ens donarà la mida de referència per aplicar-les.

Així doncs, en un mateix context totes les icones hauran de tenir el mateix gruix de línia.


Es consideren dues mesures per a les icones:

  1. En convivència amb text, l’alçada serà sempre de 10 cm (un 160 % de l’alçada del text de referència).
  2. Com a elements aïllats, quan senyalitzen directament un punt, com ara portes i llindes, l’alçada sempre serà de 15 cm (o, el que és el mateix, dins un mateix programa, un 150 % de la mida de les icones que acompanyen el text).

Les icones d’informació se separen entre si per uns filets verticals que tenen la meitat del gruix de les línies de les icones.

Proporcions entre icones

Jerarquia i proporcions entre idiomes

Per motius d’optimització d’espai i jerarquia d’informació, s’ha generat un sistema de senyalització textual on sempre s’emfatitza en primer lloc el contingut en català respecte de la resta d’idiomes.

A continuació es mostren alguns possibles casos d’informació.

Senyalització posicional (ens indica on som)


Senyalització direccional (ens indica on podem anar)


3. Dimensions i situació

Situació respecte de l’alçada

Dins un mateix context, tots els elements de senyalització es fixaran a una mateixa alçada. Recomanem alinear-la per la part superior a 2,15 m d’alçada i no arribar per sota de 0,8 m.

Recomanem situar les icones a la part superior alineades al llindar dels accessos. En el cas que hi hagi diferents alçades, se n’haurà d’escollir una i respectar-la en un mateix recinte.


Mides de les icones

Es preveuen dues mesures (recordeu que la mida de referència és l'alçada de les icones del bany home-dona).

  1. En convivència amb text, l’alçada serà sempre de 10 cm.
  2. Com a elements independents, en què l’alçada sempre serà de 15 cm (en portes i llindes).


4. Color

Aplicació als espais del Nat

Per a una reproducció i llegibilitat òptimes, s’estableixen unes normes bàsiques de contrast entre el text i el fons o el suport final.

Es prioritza l’ús de blanc, gris o negre davant de qualsevol altre color. En el cas del Museu Blau, s’ha utilitzat el color gris per separar els espais interns dels públics (vegeu la taula).

Tant si s’utilitza el color com el blanc i negre, el criteri d’aplicació serà sempre igual dins d’unma teix espai i mai no podrà ser utilitzat aleatòriament.


Buscar el contrast òptim per facilitar la lectura




5. Senyalitzacio provisional

Quan per causes eventuals s’hagi de senyalitzar alguna cosa provisionalment, s’utilitzaran documents ofimàtics normalitzats.


Petit Comitè 2011 per a Museu de Ciències Naturals de Barcelona | @ Copyright